Герпес – це вірусне захворювання, яке може вражати шкіру та слизові оболонки. Його проявами є характерні висипання та запалення, в деяких випадках спостерігається збільшення лімфовузлів та порушення загального стану хворого. Герпес належить до TORCH-інфекцій, тому обстеження на наявність цього вірусу в організмі є обов’язковим в період планування вагітності, а також виношування дитини. Генітальний герпес в активній фазі може стати причиною ускладнень під час пологів, і дуже часто він стає причиною проведення кесаревого розтину. Тому потрібно своєчасно лікуватися та знати про способи профілактики загострень цього підступного захворювання.

Види герпесу

Організм людини можуть вражати 8 типів герпесу, але вплив п’ятого, шостого, сьомого та восьмого типів герпесу на організм людини ще не до кінця досліджений. Найчастіше причиною захворювань стають 5 типів цього вірусу:

• перший тип – герпес губ та шкіри обличчя;
  • другий тип – генітальний герпес;
  • третій тип – вітряна віспа та оперізуючий лишай;
  • четвертий тип – інфекційний мононуклеоз;
  • п’ятий тип – цитомегаловірусна інфекція.

Коли мова йде про лікування герпесу, то, зазвичай, маються на увазі зменшення симптоматики, що викликана одним з двох типів простого герпесу – першим або другим. Згідно зі статистичними даними, у віці 18 років 90% людей є носіями цього вірусу. Але залежно від імунітету та індивідуальних особливостей організму, його клінічні прояви можуть відрізнятися. Інколи носії вірусу можуть навіть не здогадуватися про те, що він циркулює в їх крові.

Загострення герпесу, як правило, відбуваються до 3–4 разів на рік, якщо ці епізоди трапляються частіше – потрібно звернутися до лікаря та пройти додаткове обстеження. Вірус активується при слабкому імунітеті, тому часто він нагадує про себе під час вагітності. Зниження функціонування захисних сил жіночого організму в цей період – нормальне явище, і щоб попередити часті рецидиви герпесу, лікар може підібрати спеціальне лікування.

Лікування та профілактика

Ліків, які б повністю знищували вірус герпесу, нажаль не існує. Він проникає всередину клітин та залишається в організмі назавжди. За допомогою медикаментів можна покращити якість життя пацієнтів – зменшити частоту загострень та полегшити їх перебіг. Для цього застосовують ліки з такими діючими речовинами, як ацикловір та валацикловір. Якщо герпес проявляється лише на губах, найчастіше достатньо застосування місцевих засобів – кремів та мазей. Найраціональніше розпочинати наносити їх в так званий продромальний період, коли шкіра починає свербіти та червоніти, але висипань ще немає.

Допоміжні методи лікування:

• прийом вітамінів;
  • знеболювальні засоби;
  • протизапальна терапія;
  • курс імуномодуляторів (лише за призначенням лікаря).

Специфічної профілактики герпесу не існує. Щоб знизити ризик рецидивів потрібно слідкувати за станом здоров’я, обмежити вживання шкідливої їжі, шоколаду та гострих страв. Не можна переохолоджуватися, користуватися чужими засобами гігієни та рушниками, пити з чужих чашок та ін. Щоб попередити розвиток геніального герпесу потрібно використовувати презерватив та виключити випадкові статеві зв’язки.

Герпес та вагітність – методи лікування необхідно обирати лише з гінекологом

Самолікування завжди небезпечне, а в період вагітності та підготовки до неї про це особливо важливо пам’ятати. Справа в тому, що деякі противірусні препарати можуть негативно впливати на формування плода, викликати вади розвитку та ускладнення вагітності. В основному, це стосується ліків системної дії – таблеток чи розчинів для ін’єкцій, але навіть засоби для місцевого лікування (мазі, креми) повинен підбирати тільки лікар.

Під час вагітності найбільш небезпечним є первинне зараження генітальним герпесом. В першому триместрі воно часто призводить до викиднів та вад розвитку плоду. Випадок первинного інфікування в третьому триместрі може стати причиною враження нервової системи та життєво важливих органів дитини. На жаль, 80% малюків, що народжуються від матерів, які під час вагітності вперше захворіли на герпес, помирають або стають інвалідами. Якщо ж до вагітності жінка хоча б раз стикалася з епізодом герпетичної інфекції, плід буде захищений на 99% від цього вірусу. Але в цьому випадку залишається ризик інфікування під час пологів, тому інколи таким пацієнткам рекомендують кесарів розтин.

Підступність герпесу в тому, що інколи жінка може не знати, що вона вже хворіла на нього. Генітальний герпес не завжди має виражені симптоми, і інколи пацієнтки не звертають увагу на слабкі його прояви, вважаючи, що це звичайне подразнення слизової оболонки. Тому необхідно здавати аналізи крові на TORCH-інфекції, щоб розуміти, це первинне зараження чи ні.

Для лікування рецидивів захворювання лікарі можуть призначати:

• антивірусну терапію;
  • вітамінні препарати для зміцнення імунітету;
  • ліки для зовнішнього застосування, які зменшують свербіж та подразнення.

Якщо Вам потрібна консультація гінеколога на Позняках, зверніться в «MD clinic»! Наші лікарі мають великий досвід роботи, ведуть гінекологічний прийом та спостерігають вагітних жінок. Вони підкажуть, як побороти прояви герпесу безпечно та ефективно. Бережіть своє здоров’я та не хворійте!