Цистит – це запалення сечового міхура, яке найчастіше пов'язане з розмноженням патологічної мікробної флори. Проте бувають і неінфекційні форми цього захворювання (наприклад, через вплив хімічних речовин, алергії, токсинів тощо). Частіше за все на цистит страждають саме жінки через анатомічні особливості. Їх сечовидільний канал  широкий та короткий,  тому інфекція може легко потрапити в організм та піднятися до тканин сечового міхура. Але від цього захворювання не застрахований ніхто: цистит може вражати як чоловіків, так і дітей будь-якого віку. Початок захворювання завжди має гострий характер,  але при правильному лікуванні воно повністю проходить без наслідків. Занедбані ж форми циститу, натомість, можуть бути хронічними і спричиняти чималий дискомфорт та біль. Саме тому дуже важливо при перших симптомах звертатися до кваліфікованого лікаря та не займатися самолікуванням.

Симптоми циститу

Не помітити цистит неможливо, тому що його симптоми дуже неприємні та сильно виражені. У випадку гострої форми захворювання жінку можуть турбувати:

• часті відвідування туалету (позиви можуть виникати кожні декілька хвилин);
  • різкий біль під час сечовипускання;
  • порушення загального стану;
  • неможливість повністю спорожнити сечовий міхур;
  • посилення болю в кінці акту сечовипускання.

Окрім цього, під час відвідування туалету в сечі можуть з’являтися домішки крові, яку помітно на туалетному папері.  Біль внизу живота може бути різним: від ниючого до гострого. При появі будь-яких схожих симптомів потрібно звертатися до уролога для своєчасного виявлення захворювання та підбору оптимальної схеми лікування.

Причини

Основна причина захворювання у більшості випадків – розмноження патогенної мікрофлори в тканинах сечового міхура. Цьому можуть сприяти такі фактори:

• переохолодження організму (не лише місцеве);
  • зниження імунітету;
  • вроджені анатомічні особливості уретри;
  • гормональні порушення;
  • порушення правил особистої гігієни;
  • хронічні запори та патології кишечника;
  • гінекологічні хвороби.

Щоб зменшити ризик розвитку циститу жінкам бажано надавати перевагу натільній білизні, що виготовлена з натуральних матеріалів. На синтетичному одязі можуть розмножуватися патогенні бактерії, тому що такі тканини не пропускають повітря.

Діагностика циститу у жінок

Зазвичай, діагноз «цистит» встановлюють на основі збору скарг та оцінки ефективності підібраної антибактеріальної терапії. Але окрім консультації, для виявлення особливостей та причин хвороби лікар може призначати:

• загальний аналіз сечі;
  • УЗД органів сечовидільної системи;
  • цистоскопія (при хронічному циститі з частими рецидивами);
  • гінекологічний огляд.

Основні принципи лікування та профілактики циститу

Найважливіше, про що потрібно пам’ятати в разі виникнення циститу – самолікування може бути  небезпечним. На якийсь час воно може замаскувати симптоми, але існує високий ризик переходу захворювання в хронічну форму. Щоб уникнути цього,при запаленні сечового міхура потрібно звертатися на консультацію до уролога.

Основні групи лікарських засобів, які лікарі можуть призначати при лікуванні циститу:

• антибіотики;
  • знеболювальні;
  • сечогінні засоби;
  • протизапальні ліки.

Окрім цього при гострому циститі потрібно дотримуватися дієти, яка виключає з раціону гостру та солону їжу, алкоголь, шоколад, міцну каву та чай. Поки симптоми захворювання сильно виражені, пацієнтці потрібно дотримуватися постільного режиму та відпочивати. При циститі необхідно пити багато рідини. особливо корисні в цей період морси з журавлини та трав’яні чаї.

У випадку хронічного циститу потрібно обов’язково здати аналіз сечі на бактеріальний посів та нормалізувати видільну функцію. Антибактеріальна терапія в такому разі підбирається тільки після результатів аналізу.

Профілактика циститу полягає в зменшенню впливу факторів ризику, які наведені вище. Дотримання правил особистої гігієни (особливо під час менструації) – важлива умова збереження жіночого здоров’я. Важливо не допускати переохолодження та дотримуватися правил здорового способу життя для підтримки імунітету на нормальному рівні. Також не можна терпіти наповнення сечового міхура та надовго відкладати відвідування туалету. Застій сечі може спровокувати запалення та поширення інфекції.

Якщо Вас турбують схожі симптоми, Ви завжди можете звернутися до уролога  в «MD clinic». В нашому медичному центрі консультують  кваліфіковані лікарі-урологи, що мають значний досвід роботи в стаціонарах та амбулаторних клініках.